Måndag 8/2-10 "Tillägnat Sara" Smärtskala:5

Hej alla vänner!

Idag har det hänt grejer vill jag lova men jag vill ägna den första biten av detta blogginlägg till en komentar jag fått på ett tidigare inlägg. Först och främst vill jag bara säga att jag VET, jag vet exakt kännslan du har och hur otroligt obehaglig den är, men med tiden försvinner den allt mer och mer. Visst, det där obehagliga och läskiga kommer tillbaka skapligt ofta, men inte alls som i början. Man tänker mycket på hur läkarna helt seriöst kan låta någon gå och ha så ont, och försöka förstå att det faktiskt inte är farligt, dock kan det trycka ner ens liv helt och hållet. Låt inte det hända, för den här kampen ska vi vinna!!




Postat av: Sara

Hej!
Tänkte höra om du har lite mer koll än mig. Har också fått reda på att jag har endometrios och har fruktansvärt ont. Har du ont alltid, eller bara under mensen? Har du ont i hela magen. Du behöver inte svara om du inte vill. Är en orolig skåning.
Blev inlagd på sjukhus innan jul för att de trodde att det var blindtermen, men istället var det endometrios.


Hej Sara!

Man blir något av en expert på ämnet efter ett tag vill jag lova, det jobbiga med endon är bara det att det är svårt att svara för någon annan. Det är väldigt individuellt hur man känner smärtan och vart man känner smärtan. Det är så otroligt hemskt att läsa om alla diagnoser folk fått innan dom faktiskt ens fått höra ordet endometrios.

Att dem trodde att det var blindtarmen som gjorde att du hade så pass ont är ju bara yttligare ett bevis på hur otroligt smärtsamt det kan vara att leva med endometrios. Alla som har haft blintarmsinflamation kan ju nu tänka er in i situationen att ha det igen utan att det finns någon som helst hjälp mot smärtan. Eller ännu värre, tänk dig att du blev hemskickad med en förklaring att det är normalt att ha så ont?!

Själv fick jag träffa en massa läkare, både bra och extremt dåliga sådana innan jag tillslut fick ordentlig hjälp av någon som visste vad det handlade om. Jag har nu haft samma läkare i ett år och är där ungefär varannan vecka.



För att svara på hur just jag har ont så varierar det. Jag får en fruktansvärd mensvärk såfort jag får mens men det är inte då det är som värst. Kan få riktigt starka smärter hur som i månaden och när dem väl kommer så är det inget annat att göra än att ta starka smärtstillande. Jag tycker att Citodon fungerar ganska bra, i vissa fall försvinner nästan all smärta men tyvärr har ju dom tabletterna en hel del andra bieffekter. Personligen blir jag rejält yr och man känner sig rejält groggy. Kan vara otroligt jobbigt när man står på jobbet. Men är trotts allt betydligt bättre än att ha ont.

Jag hoppas du fick ut något bra svar på det här. Ett litet tips är att gå in på endometriosföreningens hemsida, där finns en massa fakta och flera som bloggar om sitt liv med endometrios. Dem har även en facebooksida och annordnar en massa träffar för alla endometriosdrabbade.

Önskar dig all lycka till och hoppas att allt kommer kännas lite bättre snart, för det kan jag nästan lova dig att det kommer det att göra. Se till bara att du får träffa en läkare som tar dig på allvar och tänker hjälpa dig med det här. De är nästan det som är det svåraste, att hitta en läkare som är villig och vågar hjälpa till med något som man ännu inte lyckats bota och som man inte kan få bort. Även fast dem inte är många så finns det några gulldkorn som faktiskt kan sitt jobb och vet att dem inte är gud men att dem faktiskt kan och är villiga att försöka görde det bästa av situationen. 

Massor med kramar /Evelina


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0